marți, 24 septembrie 2013

Subiect Bacalaureat, august 2013, profil real

Ministerul Educaţiei Naționale
Examenul de bacalaureat naţional 2013
Limba şi literatura română
Filiera teoretică – Profilul real; Filiera tehnologică;
Filiera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)

Varianta 8
· Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
· Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.


SUBIECTUL I (30 de puncte)
Citeşte următorul text:
"De-mi părea bine?
Dar se-nțelege că-mi părea bine.
Când mi-l aduc aminte pe dânsul, mi se desfășoară înaintea ochilor întreaga lume a tinerețelor, cu
toate farmecele ei, acuma perdute pentru totdeauna; și niciunul dintre noi toți, care împreună am trecut prin
acea lume, nu poate să se gândească la tinerețele sale fără ca să-i treacă, așezat, retras și întotdeauna
înțelept, Budulea Taichii pe dinaintea ochilor, pentru că Budulea nu era numai al Taichii, ci și al nostru al
tuturora.
Mie, îndeosebi, mi se cuvenea oarecare întâietate la împărțeala părerilor de bine, pentru că eu îl știam
încă din copilărie și eram prieten chiar și cu Budulea cel bătrân. […]
Întorcându-mă acasă după cele dintâi ceasuri petrecute la școală, sufletul îmi era plin de minunățiile ce
văzusem. Închipuirea mea de copil era prea slabă spre a putea aduna atâta sumedenie de copii la un loc, și
toți acești copii, pe care îi văzusem acum în aievea, ședeau tăcuți, nemișcați și cu ochii țintiți la învățător: îmi
era ca și când m-aș fi întors din altă lume, și când maica mă întreba ce-am văzut la școală, în uimirea mea nu
știam să-i spun altceva decât c-am văzut pe Huțu lui Budulea plimbându-se […] și că acum nu-l mai cheamă
Huțu, ci Mihail Budulea, ca pe taică-său cel cu cimpoile.
[…] iară de aici înainte, mergând la școală, el trecea totdeauna și mă lua și pe mine.
Pus fiind astfel sub ocrotirea celui mai strașnic dintre „cenzorii” din școală, nu mă mai temeam de
nimeni și de nimic.
Știam, afară de aceasta, că și eu trebuie să mă fac odată ca Huțu, și pentru aceasta îi prindeam
apucăturile și, înainte de toate, din copil neastâmpărat ce eram, mă făcui un băiat așezat și înțelept ca dânsul.
[…] Mergeam dar totdeauna cu el, de el ascultam totdeauna și la dânsul căutam scăpare când eram năpăstuit."
(Ioan Slavici, Budulea Taichii)

Redactează, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la text:
1. Numeşte câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor: știam şi uimirea.              2 puncte
2. Explică rolul cratimei în secvenţa: Dar se-nțelege.                                                                      2 puncte
3. Construieşte un enunţ în care să foloseşti o locuţiune/expresie care să conţină substantivul lume. 2 puncte
4. Menționează tipul de perspectivă narativă din textul dat.                                                            4 puncte
5. Precizează două motive literare identificate în textul dat.                                                             4 puncte
6. Selectează două secvenţe din text care fixează dimensiunea temporală.                                       4 puncte
7. Prezintă rolul verbelor la timpul imperfect din textul dat.                                                              4 puncte
8. Ilustrează, cu exemple din text, două trăsături ale genului epic.                                                    4 puncte
9. Comentează, în 60 – 100 de cuvinte (şase – zece rânduri), următoarea secvență din text:
"De-mi părea bine?
Dar se-nțelege că-mi părea bine.
Când mi-l aduc aminte pe dânsul, mi se desfășoară înaintea ochilor întreaga lume a tinerețelor, cu
toate farmecele ei, acuma perdute pentru totdeauna; și niciunul dintre noi toți, care împreună am trecut prin
acea lume, nu poate să se gândească la tinerețele sale fără ca să-i treacă, așezat, retras și întotdeauna
înțelept, Budulea Taichii pe dinaintea ochilor, pentru că Budulea nu era numai al Taichii, ci și al nostru al
tuturora."                                                                                                                                      4 puncte

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte (15 – 30 de rânduri) despre importanța
comunicării pentru succesul muncii în echipă.
În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
− să respecţi structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor
lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri;                                                                                 8 puncte
− să ai conţinutul adecvat argumentării pe o temă dată: formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de
problematica pusă în discuţie, enunţarea şi dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate
ipotezei, formularea unei concluzii pertinente;                                                                               16 puncte
− să respecţi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie şi de
punctuaţie) şi limitele de spaţiu indicate.                                                                                         6 puncte

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redactează un eseu de 600 – 900 de cuvinte (două – trei pagini), în care să prezinţi relaţia dintre două
personaje dintr-o comedie studiată.
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
− prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al fiecăruia dintre personajele alese din comedia
studiată;
− evidenţierea, prin două episoade/citate/secvenţe comentate, a modului în care evoluează relaţia dintre
cele două personaje;
− ilustrarea a patru elemente de structură şi de limbaj ale comediei studiate, semnificative pentru analiza
relaţiei dintre cele două personaje (de exemplu: acţiune, conflict dramatic, relaţii temporale şi spaţiale,
modalități de caracterizare a personajelor, registre stilistice, limbajul personajelor, notaţiile autorului
etc.);
− susţinerea unei opinii despre modul în care se reflectă o idee sau tema comediei studiate în evoluţia
relaţiei dintre cele două personaje.

Notă!
Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru conţinutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerinţă/reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilităţi de
analiză şi de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte;
punctuaţia – 2 puncte; aşezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct; încadrarea în limitele de spaţiu
indicate – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte
(două pagini) şi să dezvolte subiectul propus.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu