Poemul Luceafărul a apărut în 1883, în Almanahul
Societăţii Academice Social-Literare România Jună
din Viena, fiind apoi reprodus în revista Convorbiri literare.
Poemul este inspirat din basmul
românesc „Fata în grădina de aur”,
cules de austriacul Richard Kunisch. Basmul cuprindea povestea
unei frumoase fete de împărat izolată de tatăl ei într-un castel, de care se
îndrăgosteşte un zmeu. Fata însă se sperie de nemurirea zmeului şi-l respinge.
Eminescu valorifică iniţial acest basm
în perioada studiilor berlineze, într-un poem intitulat tot Fata în grădina de aur, dar
modifică finalul. Răzbunarea nu i se pare potrivită cu superioritatea fiinţei
nemuritoare, aşa că zmeul din poemul lui Eminescu rosteşte cu amărăciune către
cei doi pământeni blestemul de-a nu muri deodată. Alături de sursele folclorice
ale poemului, poetul valorifică surse mitologice şi izvoare filozofice.
Poemul romantic Luceafărul de
Mihai Eminescu este o alegorie pe tema geniului, dar şi o meditaţie asupra
condiţiei umane duale (omul supus unui destin pe care tinde să îl depăşească).
Luceafărul poate fi considerat o alegorie pe
tema romantică a geniului în lume, ceea ce înseamnă că povestea, personajele,
relaţiile dintre ele sunt transpuse într-o suită de metafore, personificări şi
simboluri. Poemul reprezintă o meditaţie asupra destinului geniului în lume, văzut ca o fiinţă solitară şi
nefericită, opusă omului comun.
Poemul e de substanţă lirică cu schemă
epică, ţesute în structura dramatică, ce accentuează lirismul. Schema epică a
poemului este reprezentată de elementul narativ preluat din basm şi care e
pretext pentru reflecţia filosofică. În esenţă, poemul este un monolog liric,
dialogul accentuând înălţimea ideilor care-i conferă caracterul filozofic.
Viziunea romantică e dată de
structură, de temă, de relaţia geniu-societate, de cosmogonie, de alternarea
planului terestru cu planul cosmic, de motivul luceafărului, de amestecul
speciilor (elegie, meditaţie, idilă, pastel).
Tema poemului este romantică: problematica geniului în raport cu lumea,
iubirea şi cunoaşterea.
Compoziţional, Luceafărul
este structurat în patru părţi: în prima şi în ultima parte cele două
planuri, terestru şi cosmic, interferează, pe când în părţile a doua şi a
treia, ele se separă net, partea a doua fiind consacrată planului terestru (Cătălinei
ce acceptă iubirea lui Cătălin), iar a treia spaţiului cosmic (prin care
Hyperion călătoreşte spre demiurg).
Începutul poemului se află sub semnul
basmului. Timpul este anistoric, mitic: „A fost odată ca-n poveşti/ A fost
ca niciodată". Portretul fetei de împărat, realizat prin superlativul
absolut de factură populară „o prea frumoasă fată, scoate în evidenţă
o autentică unicitate terestră.
Primele şapte strofe constituie
uvertura poemului, partea întâi fiind o splendidă poveste de
iubire, unde atmosfera este în concordanţă cu mitologia română, iar imaginarul poetic e
de factură romantică. Fata de împărat e văzută în mişcare abia perceptibilă,
pentru că totul se petrece în planul visului. Fata contemplă Luceafărul de la
fereastra dinspre mare a castelului. La rându-i, Luceafărul, privind spre „umbra
negrului castel, o îndrăgeşte pe fată şi se lasă copleşit de dor.
Semnificaţia alegoriei este că fata
pământeană aspiră spre absolut, iar spiritul superior simte nevoia
compensatorie a materiei. Cadrul este întunecat, nocturn, specific
romantic, favorabil visului. Motivul serii şi al castelului accentuează
romantismul conferit de prezenţa Luceafărului: „Şi cât de viu s-aprinde el/
în orişicare sară,/ Spre umbra negrului castel/ Când ea o să-i apară". Mişcările
sunt de mare fineţe şi au loc în plan oniric, dezvăluind suavitatea
sentimentului de iubire exprimat prin motivul zburătorului: „Şi pas cu pas
în urma ei/ Alunecă-n odaie". Planul terestru alternează cu cel
cosmic: „Şi când în pat se-ntinde drept/ Copila să se culce,/ I-atinge
mâinile pe piept,/ I-nchide geana dulce".
Atracţia îndrăgostiţilor unul pentru
celălalt este sugerată mai întâi de o chemare, menită să scoată în evidenţă
dorul şi puterea sentimentului. La chemarea fetei: „O, dulce-al nopţii mele
domn,/ De ce nu vii tu? Vină!", Luceafărul se smulge din sfera sa,
spre a se întrupa prima oară din cer şi mare. În aceasta ipostază angelică,
Luceafărul are o frumuseţe construită după modelele romantice: „păr de aur
moale", „umerele goale", „umbra feţei străvezii. În contrast cu
paloarea feţei sunt ochii, care ilustrează prin scânteiere viaţa interioară.
Strălucirea lor este interpretată de fată ca semn al morţii: „Luceşti fără
de viaţă [...]/ Şi ochiul tău mă-ngheaţă". Urmând repetatei chemări-descântec: „Cobori
in jos, luceafăr blând,/ Alunecând pe-o rază", cea de-a doua
întrupare va fi din soare şi noapte. Cosmogonia este redată în tonalitate majoră:
„Iar ceru-ncepe a roti/ în locul unde piere". În antiteză cu
imaginea angelică a primei întrupări, aceasta este circumscrisă demonicului,
după cum o percepe fata: „O, eşti frumos, cum numa-n vis/ Un demon se
arată". Imaginea se înscrie tot în canoanele romantismului: părul
negru, „marmoreele braţe", „ochii mari şi minunaţi. Pentru a doua oară, paloarea feţei
şi lucirea ochilor, semne ale dorinţei de absolut, sunt înţelese de fată ca
atribute ale morţii: „Privirea ta mă arde". Deşi unică între pământeni,
fata refuză din nou să-1 urmeze: „Dară pe calea ce-ai deschis/ N-oi merge
niciodată!", recunoscând că nu poate răspunde cu aceeaşi intensitate
pasiunii lui: „Privirea ta mă arde". Dragostea lor semnifică
atracţia contrariilor. Luceafărul formulează sintetizator diferenţa care-i
separă: „eu sunt nemuritor,/ Şi tu eşti muritoare", dar, din
iubire, acceptă supremul sacrificiu cerut de fată, prin aceasta afirmându-şi
superioritatea faţă de ea. Luceafărul (geniul) este capabil, din iubire
şi din dorinţa de cunoaştere absolută, să coboare la condiţia de muritor: „Da,
mă voi naşte din păcat/ Primind o altă lege;/ Cu vecinicia sunt legat,/ Ci voi
să mă dezlege".
Partea a doua, idila
dintre fata de împărat, numită acum Cătălina şi pajul Cătălin, simbolizează
repeziciunea cu care se stabileşte legătura sentimentală între exponenţii lumii
terestre. Este o altă ipostază a iubirii, opusă celei ideale. Asemănarea
numelor sugerează apartenenţa la aceeaşi categorie: a omului comun. Cătălina
recunoaşte asemănarea, dincolo de statutul social: „încă de mic/ Te
cunoşteam pe tine,/ Şi guraliv şi de nimic,/ Te-aipotrivi cu mine...".
Portretul lui Cătălin este realizat în
stilul vorbirii populare, în antiteză cu portretul luceafărului, pentru care
motivele şi simbolurile romantice erau desprinse din mit, exprimând
nemărginirea, infinitul, eternitatea. Aşadar, Cătălin devine întruchiparea teluricului,
a mediocrităţii pământene: „viclean copil de casă", „Băiat din flori
şi de pripas,/ Dar îndrăzneţ cu ochii”. Ca
mod de expunere predominant este dialogul. Idila se desfăşoară sub forma unui
joc. Pentru a o seduce pe Cătălina, Cătălin urmează o tehnică asemănătoare cu
aceea a vânării păsărilor în evul mediu, timpul predilect al romanticilor.
Chiar dacă acceptă iubirea pământeană,
Cătălina aspiră încă la iubirea ideală pentru luceafăr: „O, de luceafărul
din cer/ M-a prins un dor de moarte". Acest „dor de moarte" ilustrează
dualitatea fiinţei pământene, aspiraţia specific umană spre absolut, dar şi
atracţia către fiinţa inaccesibilă. Pasiunea ei este generată şi de obstacolul
impus de apartenenţa la condiţii diferite, de dorinţa specific romantică de a
transforma imposibilul în posibil: „Dar se înalţă tot mai sus,/ Ca să nu-l
pot ajunge...".
Puterea de sacrificiu a omului de
geniu în numele împlinirii idealului absolut este ilustrată de intensitatea
sentimentului de iubire, care duce la renunţarea la nemurire.
Partea
a treia ilustrează planul cosmic şi constituie cheia de boltă a poemului.
Această parte poate fi divizată la rândul ei în trei secvenţe poetice: zborul
cosmic, rugăciunea, convorbirea cu demiurgul şi eliberarea.
Spaţiul parcurs de luceafăr este o
călătorie regresivă temporal, în cursul căreia el trăieşte în sens invers
istoria creaţiunii: „Şi din a chaosului văi,/ Jur împrejur de sine,/ Vedea,
ca-n ziua cea de-ntâi,/ Cum izvorau lumine". Amplificarea acestui
zbor culminează cu imaginea luceafărului ca fulger („Părea un fulger
ne-ntrerupt/ Rătăcitor prin ele"), amintind dinamismul luminii, pură
energie surprinsă în curgerea ei prin timp şi spaţiu. Punctul în care el ajunge
este spaţiul demiurgic, atemporal, momentul dinaintea naşterii lumilor: „Căci
unde-ajunge nu-i hotar,/ Nici ochi spre a cunoaşte,/ Şi vremea-ncearcă în
zadar/ Din goluri a se naşte".
În dialogul cu demiurgul, luceafărul
însetat de repaos, adică de viaţă finită, de stingere, este numit Hyperion
(nume de sugestie mitologică, gr. cel care merge pe deasupra).
Demiurgul este cel care afirmă şi cunoaşte cu adevărat identitatea luceafărului,
idee ce accentuează subordonarea acestuia din urmă faţă de demiurg.
Hyperion îi cere demiurgului să-l
dezlege de nemurire pentru a descifra taina iubirii absolute, în numele căreia
este gata de sacrificiu: „Reia-mi al nemuririi nimb/ Şi focul din privire,/
Şi pentru toate dă-mi în schimb/ O oră de iubire...". Demiurgul
refuză cererea lui Hyperion. El îi explică absurditatea dorinţei lui, prilej
cu care este pusă în antiteză lumea nemuritorilor şi aceea a muritorilor. Astfel,
muritorii nu-şi pot determina propriul destin, se bazează numai pe noroc şi
sunt supuşi voinţei oarbe de a trăi. Omul de geniu, în schimb, este capabil de
a împlini idealuri înalte, se află dincolo de timp şi de spaţiu, dincolo de
ordinea firescă a lumii: „Ei doar au stele cu noroc/ Şi prigoniri de
soarte,/ Noi nu avem nici timp, nici loc,/ Şi nu cunoaştem moarte".
În schimb, demiurgul îi propune lui
Hyperion diferite ipostaze ale geniului: a cuvântului creator: „Cere-mi -
cuvântul meu de-ntâi,/ Să-ţi dau înţelepciune?, ipostaza poetică: „Vrei
să dau glas acelei guri,/ Ca dup-a ei cântare/ Să se ia munţii cu păduri/ Şi
insulele-n mare?, ipostaza împăratului: „Ţi-aş da pământul în bucăţi/
Să-l faci împărăţie", a geniului militar: „Iţi dau catarg lăngă
catarg,/ Oştiri spre a străbate/ Pămăntu-n lung şi marea-n larg".
Demiurgul păstrează pentru final
argumentul zdrobitor, dovedindu-i încă o dată luceafărului superioritatea sa,
chiar şi în iubire, faţă de muritoarea Cătălina: „Şi pentru cine vrei să
mori?/ întoarce-te, te-ndreaptă/ Spre-acel pământ rătăcitor/ Şi vezi ce te
aşteaptă".
Partea a patra este
construită simetric faţă de prima, prin interferenţa celor două planuri:
terestru şi cosmic. Idila Cătălin - Cătălina are loc într-un cadru romantic,
creat prin prezenţa simbolurilor specifice. Peisajul este umanizat, specific
eminescian, scenele de iubire se petrec departe de lume, sub crengile de tei
înflorite, în singurătate şi linişte, în pacea codrului, sub lumina blândă a
lunii.
Declaraţia de dragoste a lui Cătălin,
pătimaşa lui sete de iubire exprimată prin metaforele: „noaptea mea de
patimi, „iubirea mea de-ntâi, „visul meu din urmă", îl proiectează pe
acesta într-o altă lumină decât aceea din partea a doua a poemului. Cătălina are încă nostalgia astrului
iubirii şi-i adresează pentru a treia oară chemarea, de data aceasta
modificată, luceafărul semnificând acum steaua norocului: „Cobori în jos,
luceafăr blând,/ Alunecând pe-o rază,/ Pătrunde-n codru şi în gând,/ Norocu-mi
luminează!".
Luceafărul exprimă dramatismul
propriei condiţii, care se naşte din constatarea că relaţia om-geniu este
incompatibilă. Atitudinea geniului este una de interiorizare a sinelui, de
asumare a eternităţii şi o dată cu ea a indiferenţei. Omul comun este incapabil
să-şi depăşească limitele, iar geniul manifestă un profund dispreţ faţa de
această incapacitate: „Ce-ţi pasă ţie, chip de lut,/ Dac-oi fi eu sau
altul?". Geniul constată cu durere că viaţa cotidiană a omului
urmează o mişcare circulară, orientată spre accidental şi întâmplător: „Trăind
în cercul vostru strâmt/ Norocul vă petrece,/ Ci eu în lumea mea mă simt/
Nemuritor şi rece".
Nivelul fonetic şi prozodic:
antiteza dintre planul terestru şi cel cosmic este sugerată de alternarea tonului
minor cu cel major, realizată prin distribuţia consoanelor şi a vocalelor. Muzicalitatea
elegiacă, meditativă, este dată şi de particularităţile prozodice: ritmul
iambic, rima încrucişată, măsura versurilor de 7-8 silabe; sunt prezente
asonanţele şi rima interioară [una ~ luna, zare - răsare, plec - împle).
Nivelul stilistic: alegoria
pe baza căreia este construit poemul; epitete ornante: „Uşor el trece ca pe prag"; prezenţa
metaforelor, mai ales în primul tablou, în cadrul dialogului dintre Luceafăr şi
fata de împărat, accentuează ideea iubirii absolute ce se cere eternizată
într-un cadru pe măsură: „palate de mărgean", „cununi de stele";
Sunt utilizate şi alte figuri de stil:
- comparaţii construite prin asocierea unor termeni abstracţi, în prezentarea
călătoriei luceafărului în spaţiul cosmic: „E un adânc asemenea/ Uitării
celei oarbe";
- antiteza între omul de geniu şi oamenii comuni, antiteză pe baza căreia
îşi construieşte discursul Demiurgul: „Ei doar au stele cu noroc/ Şi
prigoniri de soarte,/ Noi nu avem nici timp, nici loc,/ Şi nu cunoaştem
moarte";
- oximoronul ce ia un aspect apropiat de antiteză: „Ţesând cu recile-i
scântei/ O mreajă de văpaie".
Pentru ilustrarea condiţiei geniului,
poemul Luceafărul - sinteză a operei poetice eminesciene - armonizează
atât teme, motive, elemente de imaginar poetic, atitudini romantice, procedee
artistice cultivate de scriitor, cât şi simbolurile eternităţii/ morţii şi ale
temporalităţii/ vieţii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu