Povestea
lui Harap-Alb
-
basm cult
Povestea lui Harap-Alb de Ion Creangă este un basm cult, publicat
în Convorbiri literare, 1877.
Basmul cult este
specia narativă amplă, cu numeroase personaje purtătoare ale unor valori
simbolice, cu întâmplări reale ce se împletesc cu cele fantastice înfăţişând
drumul maturizării eroului. Conflictul dintre bine şi rău se încheie prin
victoria forţelor binelui. Personajele secundare se raportează la protagonist
şi au diferite funcţii ca în basmul popular, dar individualizate prin atribute
exterioare şi limbaj. În basmul cult stilul este elaborat, se îmbină naraţiunea
cu descrierea şi dialogul: „Creangă nu dă
naraţiunii sale simpla formă a expunerii epice, ci topeşte povestirea în
dialog, reface evenimentele din convorbiri sau introduce în povestirea faptelor
dialogul personajelor.” (Tudor Vianu, Studii de literatura română).
Naraţiunea la persoana a III-a e realizată de un
narator omniscient, dar nu şi obiectiv, deoarece intervine adesea prin
comentarii şi reflecţii. Naraţiunea e dramatizată prin dialog, are ritm rapid,
realizat prin reducerea digresiunilor şi
a descrierilor. Dialogul are dublă funcţie, ca în teatru: susţine evoluţia
acţiunii şi caracterizează personajele. Astfel, spectatori ai maturizării
eroului sunt atât celelalte personaje cât şi
cititorii.
Tema basmului este
triumful binelui asupra răului, iar motivele narative: superioritatea
mezinului, călătoria, supunerea prin vicleşug, muncile, demascarea
răufăcătorului, pedeapsa, căsătoria.
Acţiunea se desfăşoară linear, iar succesiunea
secvenţelor narative este redată prin înlănţuire. Coordonatele acţiunii sunt
vagi, nedeterminate, caracterizate prin
atemporalitate şi aspaţialitate: „Amu
cică era odată într-o ţară un crai, care avea trei feciori. Şi craiul acela mai
avea un frate mai mare, care era împărat într-o ţară, mai depărtată…Ţara în
care împărăţea fratele cel mai mare era
tocmai la o margine a pământului, şi crăiia istuilalt la altă margine”.
Fuziunea dintre real şi fabulos se realizează încă din incipit. Reperele
spaţiale sugerează dificultatea aventurii eroului de a ajunge de la un capăt la
celălalt al lumii ( de la imaturitate la maturitate).
În basm, identificăm formule specifice: formula iniţială („ Amu cică era odată într-o ţară un craiu care avea trei feciori.”)
şi ce finală („…şi a ţinut veselia ani întregi şi acum mai ţine încă; cine se duce
acolo bea şi mănâncă. Iară pe la noi, cine are bani, bea şi mănâncă, iar cine
nu, se uită şi rabdă.”). Formulele mediane („ Şi merg ei o zi, merg două şi merg patruzeci şi nouă”, „şi mai merge
el cât mai merge”) realizează
trecerea de la o secvenţa narativă la alta şi întreţin suspansul.
La sfârşit autorul îşi dezvăluie identitatea de
narator – povestitor, găsindu-se printre invitaţii la nuntă: „Şi un păcat de povestitoriu / Fără bani în
buzunariu”. Cititorul este invitat să participe la nunta „care mai ţine încă; cine se duce acolo, bea
şi mănâncă.”
Parcurgerea drumului maturizării de către erou
presupune un lanţ de acţiuni: o situaţie iniţială de echilibru (expoziţiunea),
un eveniment care dereglează echilibrul (intriga), apariţia donatorilor şi a
ajutoarelor, trecerea probelor, refacerea echilibrului şi răsplata eroului
(deznodământul).
Autorul porneşte de la modelul popular,
reactualizează teme de circulaţie universală, dar le organizează conform
propriei viziuni, într-un context narativ mai complex. Cele trei ipostaze ale
mezinului corespund în plan compoziţional, unor părţi narative, etape ale drumului
iniţiatic: etapa iniţială, de pregătire pentru drum, la curtea craiului – fiul
craiului, mezinul(naivul), parcurgerea drumului iniţiatic – Harap – Alb (novicele,
cel supus iniţierii), răsplata – împăratul (iniţiatul). Caracterul de bildungsroman al basmului presupune
parcurgerea unui traseu al devenirii spirituale(concretizat în trecerea
probelor) şi modificarea statutului social al protagonistului.
Eroul nu are de trecut doar trei probe, ci serii
de probe. Răul nu este întruchipat de făpturi himerice, ci de omul însemnat, de
o inteligenţă vicleană, în două ipostaze: Spânul şi omul roş. Nici
protagonistul nu este un Făt – Frumos curajos, voinic, luptător priceput, iar
calităţile dobândite aparţin planului psiho-moral.
„Cartea” primită de la Împăratul Verde, care,
neavând fete, are nevoie de un moştenitor la tron (motivul împăratului fără
urmaşi), este factorul perturbator al situaţiei iniţiale şi determină
parcurgerea drumului iniţiatic de cel mai bun dintre fiii craiului( motivul
superiorităţii mezinului). Destoinicia fiilor e probată mai întâi de tată, care
impune o condiţie iniţială obligatorie celui care aspiră la tronul împărătesc.
Podul simbolizează trecerea la altă etapă a vieţii. Trecerea podului însă a
fost pregătită anterior. Drept răsplată pentru milostenia arătată Sf Duminici
deghizată în cerşetoare, mezinul primeşte sfaturi de la aceasta să ia calul,
armele şi hainele tatălui său pentru a izbândi. Astfel, tânărul va repeta
iniţierea tatălui. Calul, descoperit cu tava de jăratic după trei încercări, va
deveni tovarăşul şi sfătuitorul tânărului, dar are şi puteri supranaturale:
vorbeşte şi poate zbura. Întâmplările cu cerşetoarea şi calul pun în evidenţă
naivitatea şi nepriceperea tânărului de a distinge realitatea de aparenţă.
Trecerea podului e urmată de rătăcirea în pădurea-labirint,
loc al morţii şi al regenerării, căci pentru tânăr se va încheia o etapă şi va
începe alta: „de la un loc i se închide
calea şi încep a i se încurca cărările”. Cum are nevoie de un iniţiator,
cele trei apariţii ale Spânului îl determină să încalce sfatul părintesc şi,
crezând că se află în ţara spânilor, îl tocmeşte slugă. Naiv, îi mărturiseşte
ce l-a sfătuit tatăl său şi coboară în fântână fără a se gândi la urmări.
Coborârea în fântână reprezintă spaţiul naşterii
şi al regenerării. Schimbarea numelui marchează
începutul iniţierii spirituale, unde va fi condus de Spân. Personajul
intră în fântână, ca un naiv fecior de crai pentru a deveni Harap – Alb, rob al
Spânului. Răutatea Spânului îl va pune în situaţii dificile, trebuind să
demonstreze calităţi morale. Jurământul din fântână include şi condiţia
eliberării ( sfârşitul iniţierii).
Ajunşi la curtea împăratului Verde, Spânul îl
supune la trei probe: aducerea sălăţilor din
Grădina ursului, aducerea pielii cerbului şi a fetei împăratului Roş pentru
căsătoria Spânului. Primele două probe le trece cu ajutorul Sf Duminici care-l
sfătuieşte cum să procedeze. A treia probă este mai complexă şi necesită mai
multe ajutoare care au puteri supranaturale. Drumul spre împăratul Roş începe
cu trecerea altui pod. Astfel, dând peste un alai de furnici, cruţă viaţa
acestora, alegând să treacă înot o apă mare. Drept răsplată , crăiasa
furnicilor îi dă o aripă. Aceeaşi răsplată primeşte de la crăiasa albinelor. Cel care va deveni cândva
împărat dovedeşte pricepere, curaj şi înţelepciunea de a ajuta popoarele
gâzelor.
Pentru a-i da fata, împăratul Roş îl supune la o
serie de probe, trecute datorită puterilor supranaturale ale ajutoarelor: casa
de aramă – cu ajutorul lui Gerilă, ospăţul pantagruelic – cu ajutorul lui
Flămânzilă şi Setilă, alegerea macului de nisip – cu ajutorul furnicilor,
straja nocturnă la odaia fetei şi prinderea fetei, transformată în pasăre – cu
ajutorul lui Ochilă şi Păsări-Lăţi-Lungilă, ghicitul fetei – cu ajutorul
albinei.
Fata împăratului Roş, „o
farmazoană cumplită”, impune o nouă probă: calul lui Harap-Alb şi turturica ei
să aducă „trei smicele de măr dulce, apă
vie şi apă moartă de unde se bat munţii în capete”. Proba e trecută de cal
şi fata îl însoţeşte la curtea împăratului Verde. Pe drum, eroul se
îndrăgosteşte de fată, dar, credincios jurământului făcut, nu-i mărturiseşte
adevărata identitate. Fata îl demască pe Spân care-l acuză pe Harap-Alb că a
dezvăluit secretul şi îi taie capul. În felul acesta îl dezleagă de jurământ,
semn că iniţierea s-a încheiat. Calul este acela care distruge întruchiparea
răului: „ zboară cu dânsul în înaltul
ceriului, şi apoi, dându-i drumul de acolo, se face Spânul până jos praf şi
pulbere”.
Decapitarea eroului este ultima
treaptă şi finalul iniţierii, având semnificaţia coborârii în infern, a morţii
iniţiatice. Învierea e realizată de fată, cu ajutorul obiectelor magice aduse
de cal. Eroul reintră în posesia paloşului şi se căsătoreşte cu fata de împărat,
primind şi împărăţia drept recompensă. Nunta şi schimbarea statutului social
confirmă maturizarea eroului. Deznodământul constă în refacerea echilibrului
iniţial şi răsplata eroului.
În basm, sunt prezente numerele
magice: 3, 12, 24, semne ale totalităţii.
Personajele – oameni dar şi fiinţe himerice cu trăsături
omeneşti – sunt purtătoare ale unor simboluri: binele şi răul.
Harap-Alb nu are puteri
supranaturale şi nici însuşiri excepţionale, dar dobândeşte, prin trecerea
probelor, o serie de calităţi psiho-morale, necesare unui împărat: mila,
bunătatea, generozitatea, prietenia, respectarea jurământului, curajul. Sensul
didactic al basmului e exprimat de Sf Duminică: „Când vei ajunge şi tu odată mare şi tare, îi căuta să judeci lucrurile
de-a-fir-a-păr şi vei crede celor asupriţi şi necăjiţi pentru că ştii acum ce-i
necazul”. Numele personajului reflectă condiţia sa duală: rob, slugă(Harap),
de origine nobilă(Alb), iar sugestia cromatică alb-negru, traversarea unei
stări intermediare între naivitate şi învierea spirituală.
Spânul nu e doar întruchiparea
răului, ci are şi rolul iniţiatorului, este „un rău necesar”: „ Şi unii ca aceştia sunt trebuitori pe lume
câteodată, pentru că fac pe oameni să prindă la minte”.
Specific basmului cult este modul
în care se individualizează. Cu excepţia eroului care parcurge un drum
iniţiatic, celelalte personaje pot fi încadrate în anumite tipologii
reductibile la o trăsătură dominantă. Portretele celor cinci tovarăşi ai
eroului ascund defecte umane. Împăratul Roş şi Spânul sunt răi şi vicleni, Sf.
Duminică este înţeleaptă.
Personajele se individualizează
prin limbajul care cuprinde expresii populare, regionalisme fonetice sau
lexicale, ziceri tipice, proverbe. Registrele stilistice popular, oral şi
regional conferă originalitate limbajului şi diferă de stilul naratorului
popular: „Creangă restituie povestirea
funcţiunei ei estetice primitive, care este de a se adresa nu unor cititori, ci
unui auditor”.
Plăcerea
zicerii, jovialitatea se reflectă în mijloacele lingvistice de realizare a umorului – exprimarea mucalită: „să trăiască trei zile cu cea alaltăieri”,
diminutive cu valoare augumentativă: „băuturică,
buzişoare”, expresii: „dă-i cu
cinstea să peară ruşinea”, caracterizări pitoreşti – portretul lui Ochilă,
Gerilă.
Povestea lui Harap-Alb este un basm cult având ca
particularităţi reflectarea concepţiei despre lume a scriitorului, umanizarea
fantasticului, individualizarea personajelor, umorul şi specificul limbajului.
Ca orice basm însă, Povestea lui Arap-Alb pune în evidenţă idealul de dreptate,
cinste şi adevăr.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu