Liviu Rebreanu, ION
Romanul realist-obiectiv
Romanul realist-obiectiv
Tipologie. Opera literară Ion, de Liviu Rebreanu publicată în 1920,
este un roman social, obiectiv, înscris în realism, cu temă rurală.
Structura. Romanul are două părţi cu titluri metaforice: „Glasul pământului” şi „Glasul iubirii”, sugerând cele două
coordonate ale vieţii ţărăneşti, între care se petrece zbuciumul eroului
titular, Ion Pop al Glanetaşului. Cele 13 capitole, fiecare cu un titlu
laconic, dar sugestiv („Zvârcolirea”,
„Ştreangul”, „Blestemul”, „Nunta” etc.) cuprind toate momentele
subiectului, în configuraţia clasică.
Compoziţia este sferoidă,
dată de prezenţa metaforei drumului care la început intră în Pripas, satul năsăudean
al acţiunii principale, pentru ca, la sfârşit, să iasă din sat, printr-o
tehnică cinematografică.
Subiectul. Intriga e dată de patima pentru pământ, absolutizată, a
personajului principal. Pentru a-şi atinge scopul, Ion al Glanetaşului o seduce
pe Ana, o fată urâţică, fiica lui Vasile Baciu, unul dintre „bocotanii” satului (un ţăran înstărit).
Ca să evite ruşinea, tatăl fetei acceptă în final căsătoria celor doi. Astfel,
Ion intră în posesia zestrei Anei, aşa cum plănuise.
În tot acest timp, însă, bărbatul
nu-şi poate lua gândul de la Florica, o fată frumoasă, dar săracă, devenită
între timp soţia lui George Bulbuc, rivalul lui Ion.
Pentru că înţelege în final
mârşăvia şi pentru că duce o viaţă chinuită lângă Ion, Ana se sinucide. La
scurt timp, moare şi copilul ei şi al lui Ion, Petrişor.
Încercând s-o recâştige pe
Florica, Ion o vizitează în taină, dar este surprins într-o noapte de soţul
femeii, George, şi ucis cu sapa. Pământul pentru care încălcase atâtea legi
scrise şi nescrise ajunge în patrimoniul bisericii din sat.
Aşadar, romanul ilustrează şi
deznodământul tragic al unei căsnicii ţărăneşti atunci când instinctul pământului degenerează, transformându-se în
patimă şi dezumanizând. „Ion” este un
roman al destinului individual, iar finalul apare ca motivat etic, dar şi
estetic.
În paralel, într-un plan narativ
secundar, autorul surprinde şi condiţia intelectualului de ţară, reprezentat
aici de învăţătorul Zaharia Herdelea – figură patriarhală şi decentă şi de
preotul Belciug – caracter adaptabil şi zgomotos, sau de tânărul fiu al
învăţătorului, Titu Herdelea – poet şi susţinător înflăcărat al idealului
naţional al ardelenilor.
Cartea lui L. Rebreanu are şi
calităţile unei monografii, căci reflectă autentic universul satului
transilvănean de la începutul sec. al XX-lea, surprinzând şi realitatea
istorică. Fresca amplă cuprinde elemente precum: detalii ale vieţii ţărăneşti (credinţe, mentalităţi,
familie), obiceiuri şi ritualuri
(hora, nunta, îngropăciunea, Crăciunul), imaginea
satului în diferite momente ale zilei, ierarhizarea
socială a ţăranilor şi relaţiile ce derivă din aceasta, raporturile cu autoritatea
statului imperial.
Critica a remarcat de la început
aspectul epopeic al romanului, virtuţile sale de roman – fluviu care se
datorează senzaţiei de viaţă degajate de scriere şi tragismului eroilor.
Bogăţia crescândă de fapte şi personaje, remarcată de critica literară, se
însoţeşte firesc cu „lipsa de strălucire a stilului” (Lovinescu), creând
impresia de viaţă adevărată.
„Ion” are şi elemente de analiză psihologică, analiză a
resorturilor interne ale patimilor omeneşti, puse într-o lumină tragică.
Conştiinţa frământată a ţăranului se manifestă într-o lume nedreaptă, de care
autorul – narator se detaşează aproape întotdeauna. Totuşi, el dedică romanul „celor mulţi, umili”.
Personajul
Epicul se organizează în jurul
figurii simbolice a personajului eponim, un ţăran tânăr şi ambiţios care
acţionează sub impulsul ancestralei nevoi de a poseda, care la el e, însă,
exacerbată. Astfel, faptele lui Ion nu sunt determinate doar de realitatea
socială (ai pământ – eşti cineva, nu ai – nu exişti), ci şi de instinctele
sale. De altfel, cele două subtitluri nu
sunt decât metaforele „vocilor” lăuntrice care îl macină pe protagonist şi care,
aşa cum arată Lovinescu, acţionează succesiv.
În consecinţă, personajul apare
pendulând între două ipostaze: dorinţa permanentă de acumulare funciară
(împlinită în urma unui plan nedemn) şi împlinirea prin iubire.
Destinul lui Ion al Glanetaşului este dublu modelat: social şi psihologic
şi stă sub semnul tragicului, al obsesiei. Personajul a fost caracterizat fie
ca o „brută” (Călinescu), fie ca un „suflet rudimentar”(P. Constantinescu). El
se caracterizează, dată fiind obiectivitatea şi omniscienţa naratorului, mai
ales prin faptele sale: e impulsiv, imprevizibil în situaţii – limită, orgolios
şi răzbunător (se simte „răcorit” după bătaia cu George). E animat de ură şi
dorinţă de răzbunare, aşa cum reiese din episodul cu pământul lui Simion Lungu;
nu ţine seama de lege.
Ion e şi o personalitate
frământată, lucru relevat de monologul interior (când preotul îl dojeneşte în
biserică de faţă cu consătenii, „îi ardeau obrajii de necaz”, căci crede că a
avut dreptate). Cele două coordonate ale destinului său îl definesc cel mai
bine: chinuit de setea de a poseda tot mai mult, dar şi chemat de „glasul
iubirii” care revine tulburător.
Dacă se ia în discuţie planul pus
la cale pentru a forţa mâna lui Vasile Baciu, personajul se dovedeşte viclean
întrucât premeditează; isteţimea e o caracteristică nativă recunoscută a lui
Ion, dar instinctele primare îl transformă în victimă.
Eroul dă impresia că se manifestă
sub semnul fatalităţii, prin forţa destinului. Mesajul romanului este de ordin
etic, deci de factură clasicistă.
Aspecte ale stilului
Romanul se detaşează atât de
lirismul sămănătorist, cât şi de eticismul poporanist (e prima virtute
remarcată de Lovinescu, elementul de noutate şi originalitate). Autorul adoptă formula marilor
romane realist – naturaliste (scenele tari nu sunt puţine, patologia şi
ereditatea sunt mai mult decât insinuate).
Discursul narativeste caracterizat
prin autenticitate, datorată mai ales
lipsei de strălucire stilistică (anticalofiliei); În roman este prezentă o bogată
galerie de tipuri umane convingătoare („oameni smulşi din umanitatea
înconjurătoare” – Lovinescu);
Autorul manifestă o preocupare
pentru aspectele psihologice în alcătuirea personajelor, dovedind în acelaşi
timp lipsa oricărei intenţii intelectualiste;
Limbajul este caracterizat de
proprietatea termenilor, concizie, sobrietate („stilul cenuşiu”).
În concluzie, se poate afirma că romanul Ion este un exemplu tipic de roman realist din perioada
interbelică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu