Eu nu strivesc corola de minuni a lumii de Lucian
Blaga face parte din seria artelor poetice moderne ale literaturii române din
perioada interbelică, alături de Testament
de Tudor Arghezi şi Joc
secund de Ion Barbu. Poezia este aşezată în fruntea primului
său volum, Poemele luminii (1919),
şi are rol de program literar, realizat
însă cu mijloace poetice (nu este un text teoretic în proză).
Poezia este o artă poetică, deoarece
autorul îşi exprimă crezul liric (propriile convingeri despre arta literară şi
despre aspectele esenţiale ale acesteia) şi viziunea asupra lumii. Prin
mijloace artistice, sunt redate propriile idei despre poezie (teme, modalităţi
de creaţie şi de expresie) şi despre rolul poetului.
Este o artă poetică modernă, pentru
că interesul autorului este deplasat de la tehnica poetică la relaţia poet-lume
şi poet-creaţie. Ideile poetice se vor regăsi ulterior în alte volume şi îşi
vor găsi formularea şi corespondenţa în plan teoretic-filozofic în lucrarea Cunoaşterea luciferica (1933),
volum integrat în Trilogia
cunoaşterii.
Atitudinea poetului faţă de cunoaştere
poate fi explicată cu ajutorul terminologiei filozofice ulterior.
Sintagmele poetice se asociază cu serii verbale simetric antitetice:
- „lumina altora" - sugrumă (vraja), adică striveşte, ucide
(nu sporeşte, micşorează, nu îmbogăţeşte, nu iubeşte);
- „lumina mea" - sporesc (a lumii taină), măreşte, îmbogăţesc, iubesc
(nu sugrum, nu strivesc, nu ucid).
Antiteza este marcată şi grafic,
pentru că versul liber poate reda fluxul ideatic şi afectiv. Conjuncţia
adversativă „dar”, reluarea pronumelui personal „eu",
verbul la persoana I singular, formă afirmativă, „sporesc (a lumii
taină), afirmă opţiunea poetică pentru un mod de
cunoaştere - „cu lumina mea".
Plasticizarea ideii poetice se
realizează cu ajutorul elementelor imaginarului poetic blagian: lună,
noapte, zare, fiori, mister. Finalul poeziei constituie o a treia secvenţă, cu
rol conclusiv, deşi exprimată prin raportul de cauzalitate (căci). Cunoaşterea poetică este un act de contemplaţie („tot ...se schimbă...
sub ochii mei') şi de iubire („căci eu iubesc").
Elemente
de recurenţă în poezie sunt: misterul şi motivul
luminii, care implică principiul contrar, întunericul. Discursul
liric se organizează în jurul acestor elemente.
Nivelul morfosintactic
Repetarea, de şase ori în poezie, a
pronumelui personal eu - susţine caracterul confesiv, în timp ce seriile
verbale antonimice, cu forme afirmative şi negative - redau opţiunea poetică
pentru o formă de cunoaştere, de raportare a eului poetic la lume, care stă sub
semnul misterului.
Sintagmele poetice se asociază cu
serii verbale simetric antitetice:
- „lumina altora" - sugrumă (vraja), adică striveşte, ucide
(nu sporeşte, micşorează, nu îmbogăţeşte, nu iubeşte);
- „lumina mea" - sporesc (a lumii taină), măreşte, mbogăţesc, iubesc
(nu sugrum, nu strivesc, nu ucid).
Opoziţia între adjectivul posesiv mea
şi adjectivul nehotărât altora, determinanţi ai substantivului lumina;
conjuncţia şi, prezentă în zece poziţii - conferă cursivitate
discursului liric şi accentuează ideile cu valoare gnomică. Enumerarea prin conjuncţia
“şi” din versul final - aşază pe acelaşi plan
elementele universului. Prepoziţia cu, utilizată în trei poziţii,
marchează funcţia sintactică de complement circumstanţial semnificând căile,
mijloacele de cunoaşter.
Nivelul lexico-semantic
Terminologia abstractă, lexicul
împrumutat din sfera cosmicului şi a naturii este organizat „ca forme
sensibile ale cunoaşterii!”, câmpul semantic al misterului realizat
prin termeni/ structuri lexicale cu valoare de metafore revelatorii: tainele,
nepătrunsul ascuns, a lumii taină, întunecata zare, sfânt mister, ne-nţeles,
ne-nţelesuri şi mai mari;
Opoziţia lumină-întuneric relevă
simbolic relaţia: cunoaştere poetică (prin iubire şi creaţie).
Nivelul stilistic
Limbajul artistic şi imaginile artistice sunt
puse în relaţie cu un plan filozofic secundar; organizarea ideilor poetice se
face în jurul unei imagini realizate prin comparaţia amplă a elementului
abstract, de ordin spiritual, cu un aspect al lumii materiale, termen concret,
de un puternic imagism. Se cultivă cu predilecţie metafora revelatorie, care
caută să reveleze un mister esenţial pentru însuşi conţinutul faptului, dar şi metafora
plasticizantă, care dă concreteţe faptului, fiind însă considerată mai
puţin valoroasă.
Nivelul fonetic
Sunt de remarcat pauzele marcate de
cezură şi de dispunerea versurilor cu măsură inegală, în funcţie de ritmul
interior, sublinierea ideilor prin alăturarea cuvintelor din aceeaşi familie
lexicală (ne-nţeles- ne-nţelesuri). Eufonia versurilor sugerează
amplificarea misterului.
Particularităţi prozodice
Poezia este alcătuită din 20 de
versuri libere (cu metrica variabilă), al căror ritm interior redă fluxul ideilor
şi frenezia sentimentelor. Forma modernă este o eliberare de rigorile clasice,
o cale directă de transmitere a ideii şi a sentimentului poetic.
Eu nu strivesc corola de minuni a lumii, de Lucian Blaga este o artă poetică modernă pentru
că interesul autorului este deplasat de la principiile tehnicii poetice
(restrânse la enumerarea metaforelor care sugerează temele creaţiei sale şi la
exemplificarea unor elemente de expresivitate specifice: metafora revelatorie,
comparaţia amplă, versul liber la relaţia poet-lume şi poet-creaţie. Creaţia
este un mijlocitor între eu (conştiinţa individuală) şi lume iar sentimentul
poetic este acela de contopire cu misterele universale, cu esenţa lumii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu