Romanul realist postbelic
MOROMETII, de Marin
Preda
I. Încadrarea
autorului în context:
Marin Preda, important romancier
posbelic, se impune în literatură ca o adevarată conştiinţă, ca un autor care a
rezistat în epoca ameninţată de cenzura comunistă, prin romanele sale (Risipitorii,
Delirul, Moromeţii, Cel mai iubit dintre pământeni), care certifică
rezistenţa prin cultură a autorului lor.
Romanul Moromeţii creează în
manieră realist-obiectivă universul specific al satului românesc din Câmpia
Dunării, aflat la răscrucea istoriei. Prin această operă Marin Preda analizează
probleme legate de mica proprietate ţărănească in raport cu relaţiile
capitaliste şi socialiste.
Romanul corespunde realismului
prin prezentarea obiectivă a faptelor de către un narator obiectiv, omnipresent
şi omniscient, prin aspectul social al prezentării vieţii rurale interbelice,
prin crearea unei tipologii determinate istoric şi social, prin structura
circulară a primului volum.
II. Tema o constituie destrămarea
unei familii de ţărani din satul Siliştea-Gumeşti din Câmpia Dunării, în
perioada de dinaintea celui de-al Doilea Război Mondial. Problematica celor
două volume este diferită, dar tematica este unitară, reconstituindu-se
imaginea satului românesc într-o perioadă de criză şi înregistrând transformări
ale instituţiilor şi mentalităţilor. Romanul are mai multe niveluri de
interpretare: poate fi roman de dragoste, din perspectica cuplului
Polina-Birică, dar şi roman al formării unei personalităţi, prin evoluţia lui
Niculae. Volumul al II-lea propune altă lume şi alte concepţii şi vizează o
realitate socială mai întinsă.
III. Indicii
spaţio-temporali Romanul incepe simbolic cu aşezarea acţiunii
sub semnul unui timp ingăduitor, tolerant, care avea “nesfârşită răbdare cu
oamenii”. In ceea ce priveşte spaţiul
intâmplărilor, acesta este satul Siliştea-Gumeşti din Câmpia Dunării. Finalul primului volum arată că
“timpul nu mai avea răbdare”, deci se poate vorbi despre o structură
circulară. După cum se observă, relaţiile temporale şi spaţiale sunt fixate
incă din incipitul romanului. Tensiunea
romanului decurge tocmai din această pendulare între timpul istoric şi timpul
individual, aşa cum observă însuşi Moromete: “Nu am decât o singură
viaţă de trăit, în timp ce istoria este înceată şi nepăsătoare”.
IV. Structura romanului:
Acţiunea volumului I este
cuprinsă în trei mari secvenţe epice. Cea dintâi începe într-o sâmbătă
seara şi continuă până în după-amiaza zilei următoare, aspecte precum dragostea
dintre Polina şi Birică, foamea achizitivă de pământ a lui Tudor Bălosu
şi fiul său, Victor, boala lui Vasile Boţoghină, ţăran suferind de
ftizie, pus pe neaşteptate in faţa destinului ireversibil, răzvrătirea
lui Tugurlan, spiritul distructiv al Guicăi, sora lui Ilie Moromete,
realităţile rurale (“premilitara”, adunările din poiana fierăriei lui Iocan,
Căluşul din curtea lui Bălosu).
A doua mare secvenţă epică surprinde
satul în febra secerişului. Oamenii treieră şi macină îndată spre a gusta din
pâinea noii recolte. Culegerea roadelor pământului
este un moment de bucurie, de consonanţă deplină a omului cu ritmurile naturii.
Secerişul are reguli precise, impuse de tradiţia străbună: cel mai vrednic dintre copii este cel care, simbolic, porneşte recoltarea grânelor, măsurând cu pasul "staţiile", părţile de loc pe care va trebui să le ducă fiecare secerător la capăt, apoi "începe să taie spicele şi să arunce mănunchiurile în urmă", iar tatăl leagă snopii şi-i aşază în clăi. Femeile se ocupă de mâncare pentru secerători, iar în anul acesta recolta fusese foarte bună, de aceea o veselie nemaipomenită îi cuprinsese pe toţi, Catrina lăudându-l pe Cel de Sus pentru "mana cerească", cum îi spunea ea grâului, "cu care îi milostivise Dumnezeu".
Secerişul are reguli precise, impuse de tradiţia străbună: cel mai vrednic dintre copii este cel care, simbolic, porneşte recoltarea grânelor, măsurând cu pasul "staţiile", părţile de loc pe care va trebui să le ducă fiecare secerător la capăt, apoi "începe să taie spicele şi să arunce mănunchiurile în urmă", iar tatăl leagă snopii şi-i aşază în clăi. Femeile se ocupă de mâncare pentru secerători, iar în anul acesta recolta fusese foarte bună, de aceea o veselie nemaipomenită îi cuprinsese pe toţi, Catrina lăudându-l pe Cel de Sus pentru "mana cerească", cum îi spunea ea grâului, "cu care îi milostivise Dumnezeu".
Ultima secvenţă infăţişează
conflictul direct dintre Ilie Moromete şi fiii săi. Băieţii se află în
conflict şi cu tatăl lor, fiindcă acesta "nu face nimic, stă toată
ziua", iar pe ei îi scoală cu noaptea în cap ca să plece la muncă şi nu-i
slăbeşte toată ziua cu ordine şi porunci. Il acuză pe Moromete că nu e în stare
de nimic, pe când "alţii, ca alde Bălosu", ştiu să câştige bani din
vânzarea produselor şi-l silesc să plece şi el la munte cu cerealele, dar nu iese
nimic din această călătorie. Băieţii cei mari plănuiesc să plece cu oile la
Bucureşti, ca să facă bani, calculele teoretice pe care le fac îl conving chiar
şi pe Moromete că familia s-ar alege cu un câştig important.
Monografia satului este completată, în afara celor relevate, prin ilustrarea
câtorva obiceiuri şi datini populare: jocul băieţilor cu bobicul, aldămaşul
băut după vinderea salcâmului, chemarea fetelor la poartă prin fluieratul
flăcăilor, jocul căluşarilor în curtea lui Bălosu realizează o imagine
sugestivă a spiritualităţii ţărăneşti, a satului interbelic din Câmpia Dunării.
Viaţa oamenilor este legată direct de cea a animalelor, care devin uneori
adevărate personaje în roman, având nume şi participând la intâmplări. Oaia
Bisisica îl enervează peste măsură pe Niculae, câinele Duţulache fură brânza
pusă pe masă pentru cina familiei, caii sunt îngrijiţi cu drag de băieţii mai
mari, restul orătăniilor fiind mereu în preajma oamenilor prin zgomote
specifice.
Celelalte planuri de acţiune sunt reprezentate de destinele altor familii, care nu se intersectează cu destinul familiei Moromete şi nu se influenţează reciproc.
Un destin priveşte conflictul dintre Tudor Bălosu şi fiica Iui Polina, pentru că aceasta "fuge" cu un băiat sărac din sat, Birică, cu care tatăl nu e de acord. Fata este aprigă, nu renunţă şi-l sileşte pe Birică să secere grâul de pe pământul care i se cuvenea ca zestre, apoi dă foc casei părinteşti, iscându-se şi o bătaie între Birică şi tatăl şi fratele Polinei.
Celelalte planuri de acţiune sunt reprezentate de destinele altor familii, care nu se intersectează cu destinul familiei Moromete şi nu se influenţează reciproc.
Un destin priveşte conflictul dintre Tudor Bălosu şi fiica Iui Polina, pentru că aceasta "fuge" cu un băiat sărac din sat, Birică, cu care tatăl nu e de acord. Fata este aprigă, nu renunţă şi-l sileşte pe Birică să secere grâul de pe pământul care i se cuvenea ca zestre, apoi dă foc casei părinteşti, iscându-se şi o bătaie între Birică şi tatăl şi fratele Polinei.
V. Conflictul este o contradicţie între două
categorii sociale, idei. Personajul
central, Ilie Moromete, locuitor al satului Siliştea-Gumeşti este un ţăran
tradiţionalist care are două loturi de pământ. Unul este al său, iar celălalt
ii aparţine Catrinei, cea de-a doua soţie a sa. El are forţa de muncă asigurată
de familie, adică de Achim, Nilă şi Paraschiv, feciori din prima căsătorie, şi
de Tita, Ilinca şi Niculae, copiii săi şi ai Catrinei. Pentru muncă are cai,
iar hrana şi imbrăcămintea familiei sunt asigurate de creşterea unor oi.
Unitatea familiei Moromete este măcinată de un triplu conflict.
Unul constă in
dezacordul dintre tată şi fiii din prima căsătorie. Aceştia au impresia că
tatăl lor economiseşte banii obţinuţi din cultivarea loturilor pentru a face
zestre Ilincăi şi Titei şi pentru a-l da la şcoală pe Niculae. Părerea celor
trei fraţi este intreţinută cu rea voinţă de Guica, sora lui Moromete, care
speră de fapt să fie ingrijită de cei trei băieţi. In cele din urmă, ei fug la
Bucureşti cu oile şi caii familiei. Familia intră intr-un grav declin financiar.
Al
doilea conflict, prezentat mai amplu in al doilea volum, este cel
dintre Ilie şi Catrina. Moromete nu reuşeşte nici măcar să-şi petreacă
bătrâneţea alături de soţia sa. Supărată că Ilie a vrut să-şi aducă băieţii de
la Bucureşti şi pentru că nu a trecut casa şi o parte din pământ pe numele ei,
Catrina se mută la fiica ei din prima căsătorie.
Al treilea
conflict de familie
este desfăşurat in volumul intâi. Cei implicaţi sunt Moromete şi sora sa ,
Maria, poreclită Guica. Ea ar fi vrut ca fratele ei să nu se recăsătorească şi
să o ţină in casă. Moromete insă i-a construit un bordei departe de casa lui,
fapt care a atras ura mistuitoare a Mariei. Ea este autoarea morală a plecării
băieţilor celor mari. Guica moare uitată de nepoţi şi de fratele ei, care nici
nu participă la inmormântare.
Conflictul
interior cu cea mai
mare importanţă în roman este cel al lui Ilie Moromete, al cărui sistem de
valori este infirmat de alegerea fiilor. Diferenta dintre concepţia de viaţă a
protagonistului, autoiluzionarea lui referitoare la rezolvarea poblemelor şi
importanţa valorilor legate de viaţa spirituală, şi dificultatea de a accepta
că acest sistem nu poate fi perpetuat de copii face din Moromete, “cel din urmă
ţăran în romanul deruralizării satului”.
VI. Personaje:
In centrul romanului stă Ilie Moromete
– ţăranul care priveşte modul său de viaţă ca pe singurul posibil. Ilie
Moromete este păstrătorul neclintit al valorilor patriarhale, ţăranul cu
spirit meditative şi contemplativ, convins de importanţa existenţei sale. Marin Preda îşi modelează
personajul prin caracterizare directă şi indirectă.
a.Direct:
· Naratorul prezinta vârsta lui Moromete, aflat la
a doua căsnicie ( “acum avea acea vârstă intre tinereţe şi bătrâneţe, când
numai nenorociri sau bucurii mari mai pot schimba firea cuiva”; ”Era cu zece
ani mai mare decât Catrina (contingent ‘911, făcuse războiul)”), îi conturează
un vag portret fizic (“fruntea largă, descoperită de golul părului căzut de o
parte şi de alta a creştetului”), îi precizează simpatia politică pentru
liberali.
· Caracterizarea făcută de alte personaje: Catrina îl
vede negru la suflet “de păcate şi de tutun”, “mort după şedere şi după tutun”,
în timp ce Bălosu intuieşte spiritual duplicitar al vecinului său: “om care eu
îi zic una şi el se face că n-aude”.
· Autocaracterizându-se, Ilie Moromete
insistă, în finalul volumului al doilea, asupra verticalităţii sale şi a
modului de gândire tradiţionalist, neinfluenţabil: “eu totdeauna am dus o viaţă
independentă”
b. Indirect: cele mai multe trăsături ale lui Ilie
Moromete sunt construite indirect, prin reliefarea gândurilor, acţiunilor sau
atitudinilor sale.
- prima scenă care conturează imaginea tatălui autoritar este cea a cinei Moromeţilor, în care este prezentat ca “stând deasupra tuturor” şi stăpânind “cu privirea pe… fiecare”. Mediind conflicte, el este cel care refuză şcolarizarea lui Niculae sau priveşte cu neîncredere propunerea fiilor celor mari de a pleca la Bucureşti cu oile.
- Disimularea este o trăsătură definitorie a lui Moromete. Scena dialogului dintre el şi Tudor Bălosu este semnificativă. La intrebarea vecinului dacă s-a hotărât să-i vândă salcâmul, Moromete se gândeşte că acest lucru este posibil, dar se comportă ca şi cum aspectul nu l-ar interesa. La fel, aflând că Paraschiv şi Nilă vor să fugă de acasă, Moromete reuşeşte să-şi ascundă gândurile care il frământă, amânând sa intervină.
- Marin Preda creează un personaj de o inteligenţă ieşită din comun. Simţind nevoia hranei spirituale, ţăranul cu fire reflexivă citeşte ziarele in fiecare duminică, impreună cu alţi săteni, in Poiana lui Iocan. Aici el incearcă să clarifice ideile din articolele publicate, să descifreze sensurile profunde ale politicii vremii.
- Ironic fiind, Moromete reuşeşte în situaţii critice să atenueze gravitatea momentului. De exemplu, în scena tăierii salcâmului nu pierde nici o ocazie de a i se adresa caustic lui Nilă, la care constată neputinţa de a raţiona în situaţii elementare.
- Finalul volumului I prezintă drama paternităţii rănite, Moromete trebuind sa accepte plecarea fiilor şi abandonarea statutului de ţăran, în ciuda eforturilor lui de a le insufla acelaşi sistem de valori ca al lui.
Om al pământului şi al satului tradiţional, Ilie Moromete
este considerat unanim de criticii literari drept cel mai complex tip de ţăran
din literatura română prin adâncimea şi frumuseţea spiritului său. Prin
realizarea acestui personaj, Preda a infirmat prejudecata interbelicilor
potrivit căreia numai un intelectual poate fi eroul unei drame interioare, cu
revelaţii la nivelul conştiinţei.
VII. Tehnica
narativă:
Naratorul este obiectiv, relatează la
persoana a III-a, iar viziunea sa se completează cu cea a naratorilor
reflectori. Ca tehnici de compoziţie, Marin Preda utilizează în primul volum
tehnica decupajului şi naraţiunea lentă, iar în cel de-al doilea apare tehnica
rezumativă, cu întoarceri în timp şi eliminări de fapte. În ceea ce priveşte
stilul, textul se remarcă prin oralitate, prin îmbinarea stilului direct cu cei
indirect şi cu cel indirect liber, cu rolul ambiguizării vocii narative şi al
prezentării gândurilor personajelor.
CONCLUZII: Romanul
Moromeţii reflectă estetica realismului postbelic prin tematica socială, prin
caracterul de frescă a lumii rurale ante- şi postbelice, prin persepctiva
auctorială din care sunt relatate evenimentele, prin verosimilitatea faptelor.
Totodată, ambiguizarea vocii narative prin împletirea stilului direct cu cel
indirect liber şi cu intervenţiile naratorului, precum şi crearea unui nou tip
de ţăran în literatura română reprezintă elemente de modernitate ale cărţii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu