Poezia "Leoaică tânără, iubirea" face parte din volumul "O viziune a sentimentelor" din 1964, în care Nichita Stănescu (1933
-1983), prin cuvântul poetic esenţial, vizualizează iubirea ca sentiment, ca
stare extatică a eului poetic, reflectând lirismul subiectiv. Este considerată o capodoperă a liricii erotice româneşti,
individualizându-se prin transparenţa imaginilor şi proiecţia cosmică, prin
originalitatea metaforelor şi simetria compoziţiei.
Conceptul de artă poetică exprimă un ansamblu
de trăsături care compun viziunea despre lume şi viaţă a unui autor, despre
menirea lui în univers şi despre misiunea artei sale, într-un limbaj literar
care-l particularizează. Tema o constituie consecinţele pe care iubirea, năvălind
ca un animal de pradă în spaţiul sensibilităţii poetice, le are asupra
raportului eului poetic cu lumea exterioară si cu sinele totodată.
Poezia "Leoaică tânără, iubirea" este o confesiune lirică a
lui Nichita Stănescu, o artă poetică erotică, în care eul liric este puternic
marcat de intensitatea şi forţa celui mai uman sentiment, iubirea.
Titlul este exprimat printr-o metaforă în care transparenţa imaginii
sugerează extazul poetic la apariţia neaşteptată a iubirii, văzute sub forma
unui animal de pradă agresiv, "leoaică tânără", explicitată chiar de
poet prin apoziţia "iubirea".
Structură, compoziţie, limbaj poetic
Poezia este structurată chiar de
către Nichita în trei secvenţe lirice, corespunzătoare celor trei strofe.
Prima
strofă
exprimă vizualizarea sentimentului de iubire, sub forma unei tinere leoaice
agresive, care îi sare "în faţă" eului liric, având efecte
devoratoare asupra identităţii sinelui, înfigându-şi "colţii albi [...] în
faţă" şi muşcându-l "de faţă". Pronumele la persoana I, "mi",
"mă", "m-", potenţează confesiunea eului poetic în sensul
că el era conştient de eventualitatea ivirii sentimentului de dragoste, care-l
"pândise-n încordare/ mai demult", dar nu se aştepta ca acesta să fie
atât de puternic, să aibă atâta forţă devastatoare :"mi-a sărit în faţă", "mi i-a înfipt în faţă", "m-a
muşcat [...]de faţă".
Strofa a doua accentuează efectul psihologic al acestei neaşteptate
întâlniri cu un sentiment nou, necunoscut - iubirea, care degajă asupra
sensibilităţii eului poetic o energie omnipotentă, extinsă asupra întregului
univers: "Şi deodată-n jurul meu,
natura". Forţa agresivă şi fascinantă a iubirii reordonează lumea după
legile ei proprii, într-un joc al cercurilor concentrice, ca simbol al
perfecţiunii: "se făcu un cerc de-a
dura,/ când mai larg când mai aproape,/ ca o strângere de ape". Eul
liric se simte în acest nou univers un adevărat "centrum mundi", un
nucleu existenţial, care poate reorganiza totul în jurul său, după alte
percepţii, cu o forţă impresionantă.
Privirea, ca şi auzul, pot fi simboluri al
perspectivei sinelui, se înalţă "tocmai lângă ciocârlii", sugerând
faptul că apariţia iubirii este o manifestare superioară a bucuriei supreme, a
fericirii, care este percepută cu toate simţurile, mai ales că se spune că
ciocârlia este pasărea care zboară cel mai sus şi are un viers cu totul aparte.
Eul liric este extaziat de noul sentiment neaşteptat, care-l copleşeşte: "Şi privirea-n sus ţâşni,/ curcubeu
tăiat în două". Curcubeul, ca simbol al unei fericiri nesperate, poate
semnifica un fenomen rar şi fascinant, ca şi iubirea, sau poate fi un adevărat
arc de triumf, de izbândă cerească, reflectat în sufletul prea plin al eului
poetic.
Strofa a treia revine la
momentul iniţial, "leoaica arămie/
cu mişcările viclene" fiind metafora iubirii agresive, insinuante,
devoratoare pentru eul liric. Sinele poetic îşi pierde concreteţea şi
contururile sub puterea devastatoare a iubirii, simţurile se estompează: "Mi-am dus mâna la sprânceană,/ la
tâmplă şi la bărbie,/ dar mâna nu le mai ştie". Poetul nu se mai
recunoaşte, simţindu-se confuz şi bulversat de "atacul" surprinzător
al unui sentiment extrem de puternic. Eul liric identifică sentimentul, nu mai
este o "leoaică tânără" oarecare, ci "arămie", ştie că
iubirea este perfidă, are "mişcările viclene", dar fericirea trăită
acum vine după o perioadă ternă a vieţii, "un deşert", care capătă
brusc "strălucire". Iubirea, ca formă a spiritului, învinge timpul,
dând energie şi profunzime vieţii "înc-o
vreme,/şi-ncă-o vreme...". Sau poate, temător, eul liric este nesigur,
nu poate şti cât timp iubirea îl va ferici.
Poezia este o romanţă cantabilă a iubirii, sentiment materializat,
vizualizat de Nichita Stănescu, stare sufletească ce capătă puteri demiurgice
asupra sensibilităţii eului poetic, înălţându-l în centrul lumii care, la
rândul ei, se reordonează sub forţa miraculoasă a celui mai uman sentiment.
Imaginile poetice se individualizează prin transparenţă, dinamism şi sugestie
semnificativă pentru "obiectul" iubire, întreaga poezie
concentrându-se într-o unică metaforă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu