miercuri, 18 septembrie 2013

SUBIECTUL I - Rolurile stilistice alte modurilor / timpurilor verbale


            INDICATIVUL
  • imprimă un caracter obiectiv acţiunilor, stărilor pe care le exprimă;
  • intră în opoziţie cu conjunctivul, făcându-se astfel distincţia dintre real şi ireal, dintre cert şi posibil.
           IMPERATIVUL
  • comunicare directă;
  • exprimă dorinţa sau voinţa emiţătorului de a determina o acţiune ori de a o împiedica;
  • exprimă atitudini şi trăiri subiective printr-un dublu sistem de semnale verbale şi paraverbale;
  • marcă textuală a stilului indirect - rol de teatralizare, de dinamizare a discursului personajelor;
  • alături de substantive sau adjective în vocativ reprezintă un indice al oralităţii stilului;
  • prezenţa lui în textul liric semnalează discursul dialogic sau monologul adresat care poate lua forma invocaţiei retorice.
            CONJUNCTIVUL
  • exprimă o acţiune posibilă, realizabilă, probabilă;
  • arată atitudinea emiţătorului faţă de acţiunea, starea, trăirea enunţată: incertitudine, ezitare, aproximaţie, dorinţă, protest, indignare;
  • substituie imperativul – rol de accentuare a subiectivităţii;
  • în textul liric, reprezintă deseori marca textuală a unui plan al imaginarului având rolul de a semnaliza trecerea de la dimensiunea reală la cea ideală.
           CONDIŢIONAL – OPTATIVUL
  • la timpul perfect acţiunea este ireală;
  • înlocuieşte conjunctivul în enunţuri interogative sau exclamative;
  • valoarea expresivă este aceea de a acentúa tonalitatea subiectivă – uimirea, indignarea;
  • în textul liric exprimă o situaţie ipotetică, o experienţă lirică imaginată.
INFINITIVUL
    • infinitivul perfect îndeplineşte funcţia stilistică de marcă a narativităţii prin instituirea unei succesiuni temporale.
                GERUNZIUL
    • dinamizare;
    • acţiunea e în desfăşurare;
    • creează imagini dinamice;
    • reliefează percepţia subiectivă ( acţiune ipotetică, probabilă, incertă, presupusă, bănuită, dorită: “Şi poate şi acum a mai fi trăind dacă n-a fi murit”).
                PARTICIPIUL
    • comportament dublu : adjectival şi verbal ( funcţii stilistice celor două clase morfologice);
    • verbal – inversiuni topice;
    • adjectival – epitet, metaforă.
                 SUPINUL
    • exprimă acţiunea, procesul sau starea văzute cu potenţialitate;
    • poate deveni epitet al verbului sau al substantivului ori capată valoare metaforică;
    • cu valoare de imperativ oferă enunţului un ton impersonal devenind un indice textual al stilului oficial (“De trimis...! De înmânat directorului!”) 


    • Valori stilistice ale timpurilor verbale

       PREZENTUL
      • presupune o acţiune continuă, fără perspectiva încheierii;
      • trasează axa temporală a desfăşurării acţiunii până la infinit;
      • imprimă un ritm vioi acţiunii şi o dinamizează;
      • dă impresia că acţiunea se desfăşoară sub ochii receptorului, creând impresia de autenticitate şi exactitate;
      • are puterea de a reînvia faptele trăite de narator;
      • prezentul liric exprimă intensitatea trăirii într-o durată concentrată, valorizează clipa prezentului, în contrast cu trecutul sau cu viitorul;

      IMPERFECTUL
      • timpul propriu literaturii de amintiri, al aceluia care înfăţisează o succesiune de evenimente ale trecutului;
      • arată o acţiune neterminată în trecut, simultaneitatea, permanenţa;
      • exprimă durata acţiunii, a trecerii timpului,  a insistenţei;
      • este un timp al narativităţii subiective, evocatoare;
      ·         poate deschide o perspectivă dinspre trecut spre viitor;
      • prelungeşte durata acţiunii pe axa temporală la infinit;
      • imperfectul narativ/ evocativ – timpul naraţiunii este prelungit spre timpul istorisirii; instituie o perspectivă subiectivă;
      • imperfectul descriptiv  conferă descrierii un caracter dinamic în opoziţie cu decupajul static determinat de utilizarea prezentului;

      PERFECTUL SIMPLU
            NARATIV :
      - situează evenimentul într-un trecut recent;
      - arată caracterul punctual al acţiunii;
      - reliefează derularea rapidă a evenimentelor ori valoarea momentană a unei stări;
      - situarea în finalul textului în care predomină alt timp(impf. sau prez.) produce o
         schimbare de ritm narativ având rolul de accelerare bruscă a relatării;
      - este un timp specific scrierilor istorice;
      - sensibilizează desfăşurarea, succesiunea acţiunilor;
                                     DESCRIPTIV :
      - presupune o deviere expresivă de la caracterul prin excelenţă narativ al acţiunii;
      - oferă vivacitate imaginilor.

      PERFECTUL COMPUS
      • înscrie evenimentele narate într-o durată trecută;
      • poate avea rol de evocare, marcat de indicii subiectivităţii;
      • delimitează planul naratorului de planul personajelor;
      • folosit în finalul textului în contrast cu alte timpuri poate avea rol rezumativ;
      • poate da impresia că apropie acţiunea de momentul vorbirii, ceea ce măreşte emoţia;
      • creează impresia unei afectivităţi mai puternice, mai pronunţate;
      • prin înlănţuirea verbelor la pf. compus se creează iluzia unei derulări cinematografice, rapide, dinamice, fără oprire;
      • evidenţiază alternarea planurilor real cu cel al dorinţei; se creează impresia unui joc al destinului.

                                                            VIITORUL
      • formele culte, literare sugerează siguranţa sau o condiţionare a intenţiei;
      • este timpul perspectivei;
      • lărgeşte orizontul în plan spaţial şi temporal;
      • sunt expresive îndeosebi formele populare, familiare care sugerează oralitatea;
      • arată durata ideală, a creaţiei, a artei;
      • artistic, aceste verbe încheie o experienţă de cunoaştere, cea a timpului trăit, iar cu ele se începe o nouă aventură cognitivă, aceea a unui timp al ficţiunii artistice.

    Niciun comentariu:

    Trimiteți un comentariu