Programa de
examen pentru disciplina Limba si literatura română
I.
STATUTUL DISCIPLINEI
Limba şi literatura română ocupă un statut important în structura
examenului de
bacalaureat, prin
ponderea sa reflectată în prezenţa celor două forme obligatorii de evaluare a
performanţelor:
în competenţele lingvistice de comunicare orală în limba română şi în
competenţele
generale şi specifice formate pe durata învăţământului secundar superior,
liceal
(proba scrisă),
probă comună pentru toate filierele, profilurile şi specializările.
Curriculumul liceal, care stabileşte principiul studierii limbii şi
literaturii române din perspectivă
comunicativ-funcţională,
pune accent pe latura formativă a învăţării, fiind centrat pe achiziţionarea
de competenţe,
fapt care a determinat precizarea, în programa de bacalaureat, a competenţelor
de
evaluat şi a
conţinuturilor din domeniile: A. literatura română, B. limbă şi comunicare.
Proba scrisă vizează
competenţele de receptare şi de producere a mesajelor scrise (inclusiv
a unor mesaje care transpun în scris strategii şi
reguli de exprimare orală). Structura subiectelor
permite rezolvarea acestora în 3 ore de examen şi
este în conformitate cu prezenta programă de
bacalaureat.
Evaluarea performanţei în
competenţele lingvistice de comunicare orală în limba română se
aplică în receptarea mesajelor orale şi scrise şi
în producerea unor tipuri de discurs (descriptiv,
informativ, narativ, argumentativ) exersate în
cadrul învăţământului liceal. Subiectele cuprind
texte literare şi nonliterare, la prima vedere,
precum şi itemii corespunzători evaluării
competenţelor
specifice şi a conţinuturilor asociate din prezenta programă. Subiectele vor
avea
un grad de
complexitate care să permită tratarea integrală a acestora în maximum 10 – 15
minute.
II.
COMPETENŢE
DE EVALUAT
Prin susţinerea
examenului de bacalaureat la această disciplină, elevul va trebui să facă
dovada
următoarelor competenţe dobândite în ciclul inferior şi în cel superior de
liceu (clasele
a IX-a – a
XII-a), corelate cu anumite conţinuturi parcurse în cele două cicluri liceale:
1. Utilizarea corectă
şi adecvată a limbii române în diferite situaţii de comunicare
Competenţe specifice/ Conţinuturi asociate
1.1. Utilizarea adecvată a strategiilor şi a
regulilor de exprimare orală în monolog şi în dialog, în vederea realizării
unei comunicări corecte, eficiente şi personalizate,
adaptate unor situaţii de comunicare diverse
– reguli ale
monologului (contactul vizual cu auditoriul;raportarea la reacţiile
auditoriului (şi) în condiţii de examinare), tehnici de construire a
monologului; tipuri de monolog:povestire/ relatare orală, descriere orală,
monolog informativ, monolog argumentativ, exprimarea orală a reacţiilor şi a opiniilor
privind texte literare şi nonliterare, filme artistice şi documentare,
spectacole de teatru, expoziţii de pictură etc.; adecvarea la situaţia de
comunicare (auditoriu, context) şi la scopul comunicării (informare,
argumentare/ persuasiune etc.)
– reguli şi
tehnici de construire a dialogului (atenţia acordată partenerului, preluarea/
cedarea cuvântului la momentul oportun, dozarea participării la dialog etc.);
tipuri conversaţia, discuţia argumentativă, interviul (interviul publicistic, interviul de angajare); adecvarea
la situaţia de comunicare (partener, context etc.) şi la scopul comunicării (informare,
argumentare/ persuasiune etc.); argumentare şi contraargumentare în dialog
– stilurile
funcţionale adecvate situaţiei de comunicare
– rolul
elementelor verbale, paraverbale şi nonverbale în comunicarea orală: privire,
gestică, mimică, spaţiul dintre persoanele care comunică, tonalitate, ritmul
vorbirii etc.
1.2. Utilizarea
adecvată a tehnicilor de redactare şi a formelor exprimării scrise compatibile cu situaţia de comunicare în
elaborarea unor texte diverse
– reguli generale
în redactare (structurarea textului, adecvarea la cerinţa de redactare,
adecvare stilistică, aşezare în pagină, lizibilitate)
– relatarea unei
experienţe personale, descriere, povestire, argumentare, ştiri, anunţuri
publicitare, corespondenţă privată şi oficială; cerere, proces-verbal,
curriculum vitae, scrisoare de intenţie,
scrisoarea în format electronic (e-mail)
– exprimarea
reacţiilor şi a opiniilor faţă de texte literare (studiate sau la prima vedere)
şi nonliterare, argumentare, rezumat, caracterizare de personaj, analiză,
comentariu,sinteză, paralelă, eseu structurat, eseu liber/ nestructurat
– modalităţi de
indicare a bibliografiei, normele citării
– normele limbii
literare la nivelurile: ortografic şi de punctuaţie, morfosintactic,
lexico-semantic, stilistico-textual
1.3. Identificarea
particularităţilor şi a funcţiilor stilistice ale limbii în receptarea
diferitelor tipuri de
mesaje/ texte
–limbaj standard,
limbaj literar, limbaj colocvial, limbaj popular, limbaj regional, limbaj
arhaic; argou, jargon
– expresivitatea în limbajul comun şi în limbajul poetic
1.3. Receptarea
adecvată a sensului/ sensurilor unui mesaj transmis prin diferite tipuri de mesaje
orale sau scrise
– texte literare
(proză, poezie, dramaturgie); texte nonliterare, memorialistice, epistolare,
jurnalistice, juridic-administrative, ştiinţifice, argumentative, mesaje din
domeniul audio-vizualului
– sens denotativ
şi sensuri conotative
– elemente care
înlesnesc sau perturbă receptarea: canalul, codul, contextul
– ficţiune,
imaginaţie, invenţie; realitate, adevăr
– scopul
comunicării: informare, delectare, divertisment etc.
– reacţiile receptorului: cititor, ascultător
1.4. Utilizarea adecvată a achiziţiilor lingvistice în producerea şi în receptarea diverselor
texte orale şi scrise, cu explicarea rolului acestora în construirea mesajului
– componentele şi
funcţiile actului de comunicare
– niveluri ale
receptării şi producerii textelor orale şi scrise: fonetic, ortografic şi de
punctuaţie, morfosintactic, lexico-semantic, stilistico-textual, nonverbal şi
paraverbal
– normele limbii
literare la toate nivelurile: fonetic, ortoepic,ortografic şi de punctuaţie,
morfosintactic, lexico-semantic,stilistico-textual
– tipuri textuale
şi structura acestora: narativ, descriptiv, informativ, argumentativ
– discursul
politic, discursul publicistic
– rolul verbelor
în naraţiune; rolul adjectivelor în descriere
– rolul
formulelor de adresare, de iniţiere, de menţinere şi deînchidere a contactului
verbal în monolog şi în dialog
2. Utilizarea adecvată a strategiilor de
comprehensiune şi de interpretare, a modalităţilor de analiză tematică,
structurală şi stilistică în receptarea textelor literare şi nonliterare
Competenţe specifice/Conţinuturi associate
2.1. Identificarea
temei şi a modului de reflectare a acesteia în textele studiate sau în texte la
prima vedere
– temă, motiv/
motive identificat(e) în texte, viziune despre lume a autorului/ a personajelor
operei literare
– modul de
reflectare a unei idei sau a unei teme în mai multe opere literare, aparţinând
unor genuri sau epoci diferite sau unor arii culturale diferite
2.2. Identificarea
şi analiza principalelor componente de structură, de compoziţie şi de limbaj
specifice textului narativ
– particularităţi
ale construcţiei subiectului în textele narative; particularităţi ale
compoziţiei în textele narative: incipit, final, episoade/ secvenţe narative,
tehnici narative; construcţia personajelor; modalităţi de caracterizare a personajului;
tipuri de personaje; instanţele comunicării în textul narativ; tipuri de
perspectivă narativă; literalitatea;specii epice: basm cult, nuvelă, povestire,
roman; registre
stilistice, limbajul personajelor, limbajul naratorului;
stilul direct, stilul indirect, stilul indirect liber
2.3.
Identificarea şi analiza principalelor
componente de structură şi de limbaj specifice
textului dramatic
– particularităţi ale construcţiei
subiectului în textul dramatic
– particularităţi ale compoziţiei
textului dramatic
– modalităţi de caracterizare a
personajelor; registre stilistice,limbajul personajelor, notaţiile autorului
– specii dramatice - comedia; o
operă dramatică postbelică
– creaţie dramatică şi spectacol
– cronica de spectacol, discutată în
relaţie cu textul dramatic şi punerea în scenă a acestuia (pentru proba orală)
2.4.
Identificarea şi analiza elementelor de
compoziţie şi de limbaj în textul poetic
– titlu, incipit, relaţii de
opoziţie şi de simetrie, elemente de recurenţă: motiv poetic, laitmotiv, simbol
central, idee poetică
– sugestie şi ambiguitate
– imaginar poetic, figuri semantice
(tropi); elemente de prozodie
– poezie epică, poezie lirică
– instanţele comunicării în textul
poetic
2.5. Compararea
unor viziuni despre lume, despre condiţia umană sau despre artă reflectate în
texte literare, nonliterare sau în alte
arte
– viziune despre
lume, teme şi motive, concepţii despre artă, sensuri multiple ale textelor
literare
– limbajul
literaturii, limbajul cinematografic, limbajul picturii; limbajul muzicii
(pentru proba orală)
2.6. Interpretarea
textelor studiate sau la prima vedere prin prisma propriilor valori şi a propriei
experienţe de lectură
– lectură
critică: elevii evaluează ceea ce au citit; lectură creativă: elevii
extrapolează, caută interpretări personale,prin raportări la propria sensibilitate,
experienţă de viaţă şi de lectură
3. Punerea în context a textelor studiate prin
raportare la epocă sau la curente culturale/literare
Competenţe specifice/Conţinuturi associate
3.1. Identificarea şi
explicarea relaţiilor dintre opere literare şi contextul cultural în care au apărut
acestea
– trăsături ale
curentelor culturale/ literare reflectate în textele literare studiate sau în
texte la prima vedere
3.2. Construirea unei viziuni de – fundamente ale
culturii române (originile şi evoluţia limbiiansamblu asupra fenomenului cultural
românesc, prin integrarea şi relaţionarea cunoştinţelor asimilate române)
– perioada veche (formarea conştiinţei istorice)
– curente
culturale/ literare în secolele XVII-XVIII: umanismul şi iluminismul
– perioada
modernă: a. secolul al XIX-lea – începutul secolului al XX-lea (perioada
paşoptistă; România, între Occident şi Orient; criticismul junimist); b.
curente culturale/ literare în secolul XIX – începutul secolului XX
(romantismul, realismul, simbolismul, prelungiri ale romantismului şi
clasicismului); c.
perioada
interbelică (orientări tematice în romanul interbelic,tipuri de roman:
psihologic şi al experienţei; poezia interbelică, diversitate tematică,
stilistică şi de viziune; curente culturale/literare în perioada interbelică:
modernism, tradiţionalism,orientări avangardiste; identitate culturală în
context european);perioada postbelică (tipuri de roman în perioada postbelică,poezia
în perioada postbelică, teatrul în perioada postbelică;curente culturale/ literare:
postmodernismul)
– curente
culturale/ literare româneşti în context european
4. Argumentarea în scris şi oral a unor opinii în
diverse situaţii de comunicare
Competenţe specifice/Conţinuturi associate
4.1. Identificarea structurilor argumentative în texte literare şi nonliterare
studiate sau la prima vedere
– construcţia
textului argumentativ; rolul conectorilor în argumentare, structuri şi tehnici
argumentative în texte literare şi nonliterare, scrise sau orale
– logica şi
coerenţa mesajului argumentativ
4.2. Argumentarea
unui punct de vedere privind textele literare şi nonliterare studiate sau
la prima vedere
– verbe
evaluative, adverbe de mod/ predicative ca mărci ale subiectivităţii
evaluative, cuvinte cu rol argumentativ,structuri sintactice în argumentare
– construcţia
discursului argumentativ: structuri specifice,conectori, tehnici argumentative
– eseul argumentative
4.3. Compararea şi
evaluarea unor argumente diferite, pentru formularea unor judecăţi proprii
– textul critic (recenzia, cronica literară, eseul, studiul
critic) în raport cu textul discutat
– interpretări şi judecăţi de valoare exprimate în critica
şi în istoria literară
– eseul
structurat, eseul liber
III. PRECIZĂRI PRIVIND CONŢINUTURILE PROGRAMEI
a.LITERATURĂ
Autori canonici:
Mihai Eminescu
Ion Creangă
I.L. Caragiale
Titu Maiorescu
Ioan Slavici
G. Bacovia
Lucian Blaga
Tudor Arghezi
Ion Barbu
Mihail Sadoveanu
Liviu Rebreanu
Camil Petrescu
G. Călinescu
E. Lovinescu
Marin Preda
Nichita Stănescu
Marin Sorescu.
Notă.
Conform programei şcolare în vigoare, examenul
de bacalaureat nu implică studiul
monografic al scriitorilor canonici, ci studierea
a cel puţin unui text din opera acestora. Textele
literare la prima
vedere pot aparţine atât autorilor canonici, cât şi altor autori studiaţi.
Pentru proba
scrisă, elevii trebuie să studieze în mod aprofundat cel puţin numărul minim de
texte prevăzute în programa şcolară, aparţinând autorilor canonici sau prozei
narative, poeziei
sau dramaturgiei româneşti despre
care să poată redacta un eseu structurat, un eseu liber sau un
eseu argumentativ, în care să aplice
conceptele de istorie şi teorie literară (perioade, curente
literare/ culturale, elemente de
analiză tematică, structurală şi stilistică) menţionate în tabelul de
mai sus şi în lista ce urmează:
Ø proză scurtă: basm cult, nuvelă; texte reprezentative
pentru aspectele esenţiale ale
speciei narative pe care o ilustrează;
Ø roman: texte reprezentative pentru aspectele esenţiale
ale genului şi ale evoluţiei acestuia;
Ø poezie: texte poetice care să ilustreze aspecte esenţiale
ale genului şi ale evoluţiei acestuia;
Ø dramaturgie: comedia; texte dramatice care să ilustreze
aspecte specifice şi diferite
ale genului şi ale evoluţiei
acestuia.
Tematica studiilor de caz şi
dezbaterile menţionate în tabel pot fi valorificate în cadrul
probelor orale şi scrise, prin
solicitarea argumentării unor opinii sau judecăţi de valoare
(reproduse) pe marginea acestora.
b. LIMBĂ ŞI COMUNICARE
Niveluri de
constituire a mesajului
Notă.
Conţinuturile de mai jos vizează:
- aplicarea, în
diverse situaţii de comunicare, a normelor ortografice, ortoepice, de
punctuaţie, morfosintactice şi folosirea adecvată a unităţilor
lexico-semantice;
- aplicarea
cunoştinţelor de limbă, inclusiv a celor dobândite în ciclul gimnazial, în
exprimarea corectă şi în receptarea textelor studiate sau la prima vedere.
Nivelul fonetic
- pronunţii corecte/ incorecte ale neologismelor; hiat,
diftong, triftong; accentul;
- cacofonia;
hipercorectitudinea;
- pronunţare/
lectura nuanţată a enunţurilor (ton, pauză, intonaţie).
Nivelul lexico-semantic
- variante
lexicale; câmpuri semantice;
- erori
semantice: pleonasmul, tautologia, confuzia paronimică;
- derivate şi
compuse (prefixe, sufixe, prefixoide, sufixoide), schimbarea categoriei gramaticale;
- relaţii
semantice (polisemie; sinonimie, antonimie, omonimie);
- sensul corect al cuvintelor (în special al neologismelor);
- unităţi frazeologice (locuţiuni şi expresii);
- interpretarea sensului cuvintelor în context;
- câmpuri semantice şi rolul acestora în interpretarea
mesajelor scrise şi orale;
- etimologia
populară, hipercorectitudinea;
- sensul
cuvintelor în context; sens denotativ şi sens conotativ
Nivelul morfosintactic
- forme
flexionare ale părţilor de vorbire (pluralul substantivelor, articularea
substantivelor,
forme cazuale;
forme flexionare ale verbului; adjective fără grade de comparaţie; numerale
etc.); valori
expresive ale părţilor de vorbire; mijloace lingvistice de realizare a
subiectivităţii
vorbitorului;
- elemente de
acord gramatical; (între predicat şi subiect – acordul logic, acordul prin
atracţie; acordul
atributului cu partea de vorbire determinată);
- elemente de
relaţie (prepoziţii, conjuncţii, pronume/ adjective pronominale relative,
adverbe
relative);
- valori stilistice
ale coordonării şi subordonării în frază;
- anacolutul.
Nivelul ortografic şi de punctuaţie
- norme
ortografice şi de punctuaţie în constituirea mesajului scris (scrierea corectă
a
cuvintelor,
scrierea cu majusculă, despărţirea cuvintelor în silabe, folosirea corectă a
semnelor de
ortografie şi de punctuaţie);
- rolul semnelor
ortografice şi de punctuaţie în înţelegerea mesajelor scrise.
Nivelul stilistico-textual
- registre
stilistice (standard, colocvial, specializat etc.) adecvate situaţiei de comunicare;
- coerenţă şi
coeziune în exprimarea orală şi scrisă;
- tipuri de texte
şi structura acestora: narativ, descriptiv, informativ, argumentativ;
- stiluri
funcţionale adecvate situaţiei de comunicare;
- limbaj
standard, limbaj literar, limbaj colocvial, limbaj popular, limbaj regional,
limbaj
arhaic; argou,
jargon;
- stil direct, stil indirect, stil indirect liber;
- rolul figurilor de stil şi al procedeelor artistice în
constituirea sensului;
- rolul elementelor arhaice şi regionale în receptarea mesajelor
NOTĂ: Programa de
examen este realizată în conformitate cu prevederile programelor
şcolare în vigoare. Subiectele pentru examenul de
bacalaureat 2011 se elaborează în baza
prevederilor prezentei programe. Conform Adreselor M.Ed.C.
nr. 48.871/ 23 noiembrie
2005 şi nr.
31.641/ 3 mai 2006, începând cu anul şcolar 2006-2007, „respectarea normelor
prevăzute în ediţia a II-a a Dicţionarului ortografic,
ortoepic şi morfologic al limbii române
(DOOM 2) este
obligatorie [...] la examenele de bacalaureat, în cadrul cărora elevii vor face
dovada cunoaşterii acestora, fiind evaluaţi ca atare“
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu