Figura
de stil este un procedeu utilizat pentru a
creşte expresivitatea unui text, care nu defineşte, ci sugerează, pentru că
lumea prezentată este imaginară.
I. PERSONIFICAREA
este figura de stil prin care se atribuie însuşi omeneşti unor fiinţe
necuvântătoare, unor lucruri, unor fenomene ale naturii.
,, Primăvară,
mama noastră,
Suflă
bruma de pe coastă. “ ( Folclor )
,, Din văzduh cumplita iarnă cerne norii de zăpadă… “
(
Vasile Alecsandri – Iarna )
,, Singuratice izvoare fac cu valurile larmă…
“
( Mihai Eminescu – Călin ( file din poveste ) )
II. COMPARAŢIA este figura de stil cu
ajutorul căreia se exprimă un raport de asemănare între două obiecte, persoane
sau acţiuni, cu scopul de a evidenţia sau de a evoca unul dintre termeni.
,, Pe un deal răsare luna, ca o vatră de jăratic. “
( Mihai Eminescu – Călin ( file din poveste ) )
,, Frumos e câmpul ce se-ntide ca şi o
mare de verdeaţă… “
( Alexandru Macedonski – Pădurea )
III. ENUMERAŢIA este figura de stil care constă
într-o înşiruire de termeni de acelaşi fel
sau cu sensuri apropiate, făcută cu scopul de a evidenţia ideea exprimată.
,, Să strecor pe un fir de aţă
Micşorata,
subţirica şi nepipăita viaţă.
“ ( Tudor Arghezi – Cuvânt )
,, … erau stigleţi cu pete de sânge, piţigoi
rotunzi cu pene cenuşii şi negre, cintezi
cu piepturile cărămizii. “ ( Mihail Sadoveanu – În pădurea
Pietrişorului )
IV. REPETIŢIA este figura de stil care constă
în reluarea de două sau de mai multe ori a aceluiaşi sunet, cuvânt, grup de
cuvinte sau a aceleiaşi relaţii sintactice.
Repetiţia, în funcţie de nivelul limbii la care se întâlneşte, este:
-
fonetică
-
lexicală
-
gramaticală
a) REPETIŢIA
FONETICĂ:
1. ALITERAŢIA constă în repetarea unei
consoane.
,, Şi-n creasta coifului înalt
Prin vulturi vântul viu vuia,
Vreun prinţ mai tânăr când trecea…
“ ( George Coşbuc – Nunta Zamfirei )
,, Lacul codrilor albastru
Nuferi galbeni îl încarcă… “ ( Mihai Eminescu – Lacul )
2. ASONANŢA
constă în repetarea vocalei accentuate în două sau mai multe cuvinte.
,, Apele plâng clar izvorând în
fântâne… “ ( Mihai Eminescu – Sara
pe deal )
,, Las să vie cât de mulţi,
Să ai cu cin să te lupţi. “ ( Pintea Viteazul )
b) REPETIŢIA LEXICALĂ
,, O furnică mică, mică,
Dar înfiptă, vasăzică… “ ( Tudor Arghezi – O
furnică
,, Stăpâne, stăpâne,
Îţi cheamă ş-un câne… “ ( Mioriţa )
V. EPITETUL esta figura de stil care
constă în determinarea unui substantiv sau a unui verb printr-un adjectiv sau
adverb, evidenţiind însuşiri deosebite ale obiectului sau ale acţiunii.
Epitetul
ornant:
,, S-a dus zăpada albă de pe
întinsul ţării… “ ( Vasile Alecsandri –
Sfârşitul iernei… )
,, Dumbrava cea verde pe mal
Se-oglindă în umedul val… “ ( Mihai Eminescu –
Frumoasă-i… )
Epitete ale substantivului:
,, … se ridica departe într-un pisc prăpăstios, în vârful căruia săgeata spre cer un brad vechi, care vestea cel întâi, printr-un şuiet adânc, sosirea
vânturilor. “
( Mihail Sadoveanu – În pădurea Pietrişorului
)
Epitete ale verbului:
,, … îmi pare
că ochii tăi, adâncii, sunt izvorul
din care tainic curge noaptea
peste văi… “ ( Lucian Blaga – Izvorul nopţii )
Epitet simplu:
,, … or să-mi crească aripi ascuţite până la nori… “
( Lucian Blaga
– Izvorul nopţii )
Epitet dublu:
,, Vesela,
verde câmpie acu-i tristă,
vestezită… “
( Vasile Alecsandri – Sfârşit de toamnă )
Epitet triplu:
,, …răzbătea o chemare nedesluşită, moale,
stânsă. “
( Mihail Sadoveanu – În pădurea
Pietrişorului )
Epitetul se poate combina şi cu alte figuri de stil, fiind:
-
Epitet personificator:
,, Lângă
lacul care-n tremur somnoros şi lin
se bate,
Vezi o masă mare-ntinsă cu făclii prea
luminate.”
( Mihai Eminescu – Călin ( file din poveste ) )
-
Epitet metaforic:
,, În vremile bătrâne, cândva, nu se ştie când, acest fel de pereţi se aflau cu
partea de din sus privind tocmai spre cer…
“ ( Ioan Slavici – Popa Tanda
)
-
Epitet hiperbolic:
,, Gigantică poart-o cupolă pe frunte… “ ( George Coşbuc – Paşa Hassan )
VI. HIPERBOLA este figura de stil care
constă într-o exagerare, prin mărirea sau micşorarea obiectului.
Hiperbola apare totdeauna combinată cu o altă figură de stil:
-
Metaforă:
,, Gigantică poart-o cupolă pe frunte,
Şi vorba-i
e tunet, răsufletul ger,
Iar barda din stânga-i ajunge la cer,
Şi vodă-i
un munte. “ ( George Coşbuc – Paşa Hassan )
-
Epitet:
,, O ! tablou măreţ, fantastic !… Mii de stele
argintii
(
Vasile Alecsandri – Mezul iernei )
VII. ANTITEZA este figura de stil care
constă în punerea în opoziţie a două cuvinte, idei, imagini, personaje,
situaţii menite să se reliefeze reciproc.
,, Ea un
înger ce se roagă,
El un
demon ce visează;
Ea o
inimă de aur –
El un
suflet apostat. “ (
Mihai Eminescu )
VIII. METAFORA este figura de stil prin
care se trece de la semnificaţia obişnuită a unui cuvânt sau a unei expresii la
o altă semnificaţie, trecerea făcându-se pe baza unei com-paraţii subînţelese.
,, Ele sar în bulgări fluizi … “ (
Mihai Eminescu )
,, Soarele, lacrima Domnului, cade în mările somnului “ ( Lucian Blaga )
IX. ALEGORIA este figura de stil care
constă în prezentarea unei idei abstracte prin elemente concrete, substituind o
imagine cu alta pe baza unor asemănări.
În Mioriţa, ideea abstractă a morţii este
înlocuită de imaginea concretă a unei nunţi:
,, Să
le spui curat
Că m-am însurat
Cu-o mândră crăiasă,
A lumii mireasă… “ ( Mioriţa )
X. INVERSIUNEA este figura de stil care constă
în modificarea, în primul rând, a topicii propoziţiei şi, în al doilea rând,
mai rar, a frazei cu scopul de a scoate în evidenţă un cuvânt sau o propoziţie.
,,
Melancolic cornul sună “
( Mihai Eminescu – Peste vârfuri )
,, Din văzduh cumplita iarnă cerne
norii de zăpadă…”
( Vasile Alecsandri – Iarna )
XI.
INVOCAŢIA este o formulă de adresare către o persoană absentă sau
imaginară, de la care nu se aşteaptă un răspuns. Este situată, de obicei, la
începutul operei şi este realizată prin substantive în cazul vocativ. Este un
procedeu specific stilului retoric.
,, Frumoaso,
ţi-s ochii- aşa de negri încât seara
când stau culcat cu capu-n poala ta… “ ( Lucian Blaga – Izvorul nopţii )
XII. SIMBOLUL este figura de stil (procedeul artistic) care
constă în utilizarea numelui unui obiect concret pentru a desemna un alt obiect
sau, cel mai adesea, o idee abstractă. Simbolul este o imagine care revine cu
insistenţă într-un text literar şi care ocupă o poziţie cheie, esenţială pentru
eroul liric sau epic, pentru conflict etc. .
,, îmi pare
că ochii
tăi, adâncii, sunt izvorul
din care tainic curge noaptea peste văi…
“ ( Lucian Blaga – Izvorul nopţii )
XIII. OXIMORONUL este figura de stil care constă în asocierea
neaşteptată, cu efecte expresive surprinzătoare, a doi termeni contradictorii
sau chiar cu semnificaţii opuse.
,, Izvorul nopţii – ( … )
lumina mea.
“ ( Lucian Blaga
– Izvorul nopţii )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu